Candy Bird|キャンディー・バード

  • 《歯車味チャーハン/Fried Rice with Flavor of Gear Oil》(横浜,2017)

  • 《歯車味チャーハン/Fried Rice with Flavor of Gear Oil》(横浜,2017)

《歯車味のチャーハン》

作品のタイトルは、作家・三島由紀夫の自伝的小説『仮面の告白』からアイデアを得た。小説の中で彼が兵役時代に台湾少年工と過ごした時のことが書かれていた。ここに出てくる台湾少年工とは、第二次世界大戦下の1942年〜1945年に、台湾各地から神奈川県の座間市と海老名市の境にあった海軍高座工廠で軍用機を生産するために動員された若者たちを指している。その多くが20歳以下の若者で、中には小学校を卒業したばかりの子供もいた。
台湾少年工たちは複雑な東アジアの運命に翻弄され、長い間その存在を隠して生きていた政治的イデオロギーの被害者だ。その後、1987年に台湾で戒厳令が解除されたのをきっかけに、その存在が徐々に世間に知られるようになった。
この「歯車味のチャーハン」は黄金町バザール2017で初めて発表する作品である。私は東アジアの未来を前向きに捉えるため、台湾少年工の歴史を再現し、その中から現代社会の構造とつながるヒントを探ることで、繰り返される歴史や人類の運命について、私なりの回答を表現した。

《Fried Rice with Flavor of Gear Oil》

This work is named after a scene in Japanese author Yukio Mishima's Confessions of a Mask, describing the time Mishima spent during his military service with the Shonenko. The Shonenko were the Taiwanese child laborers whom were recruited to manufacture the Japan Imperial Navy's fighter planes at the Koza Naval Arsenal in Kanagawa Prefecture from 1942 to 1945 during the World War II. Many of them were only teenagers, where some of them had only finished their elementary studies.
These victims of the ideological conflict had also been silenced in the course of Taiwan history, where the stories of the Shonenko were only being noticed increasingly after the lifting of martial law in Taiwan.
Fried Rice with Flavor of Gear Oil debuted at the Koganecho Area Management Center, Yokohama. It had painstakingly delved into the history of Shonenko and re-presented this past through art-making to open up future imaginations of the East Asia. At the same time, connection of the past in the structural aspects of the contemporary society was also examined in order to interpret the historic recurrence and the destiny of humans.

この作品の元となる物語を音声で聴くことができます。
You can listen the background story of the Wallpainting here.


Candy Bird|キャンディー・バード

キャンディー・バードは、台湾人のストリートアーティスト。彼の作品は街頭、廃墟、プライベートな空間など世界中のあちらこちらに潜んでいる。「人間」からインスピレーションを得て、歴史、社会問題と平等であることについて問い続けている。キャンディー・バードは、空間とオブジェを選び出し、それらの可能性を最大限に引き出す方法を直感的につかみ取り、ありとあらゆるものが彼の表現に取り込まれ、見るものの想像力をかきたて、作品が環境と一体化していく。キャンディー・バードが抱いている主な懸念と関心は、放置された価値体系に向けられている。ある一定の期間、都市と社会の中に作品を残すことで、見るものに彼の関心事を伝え、考察する機会を創出している。

Candy Bird is a Taiwanese street artist whose works of art are hidden on the corners of the streets, ruins or private spaces around world. His inspiration is around human beings, and focuses on history, social issue and equality.
Candy Bird has an instinctive understanding of how best to utilize his chosen space and objects, everything can be incorporated in his creation, and his works, through imagination, can even be integrated into the environment. Candy Bird's main worry and concern about the humanity is the neglected value system. His art remain present in the city and society for a certain period of time, which allows the audience to recall and think about what he cares about.

MENU